We zijn super trots op ons team! Onze docenten zitten vol passie en enthousiasme. Zij delen graag hun kennis en ervaring met jou. Graag stellen wij ze aan je voor.
We zijn super trots op ons team! Onze docenten zitten vol passie en enthousiasme. Zij delen graag hun kennis en ervaring met jou. Graag stellen wij ze aan je voor.
In al onze reguliere lessen kan je gratis een proefles volgen. Onze docenten zijn op de hoogte van je komst en zullen je een warm welkom heten!
Joji geeft les aan de Vooropleiding op vrijdag.
Over lesgeven:
”Ik vind het te gek om te werken vanuit mijn leerlingen. Ik draag niets op maar coach zodat mijn leerlingen het beste uit zichzelf halen. Acteren gaat voor mij over het inzetten van je fantasie, eigen ervaringen, gedachtes, gevoelens en emoties. Dit hebben mijn leerlingen genoeg. Het is de bron van waaruit we aan de slag gaan.’’
Over theatermaken:
”Of we voor een presentatie of voorstelling werken met een script over montagevoorstelling, ik vind beide even leuk. Daarnaast werk ik graag aan sketches. Thema’s als familiebanden en vriendschap komen dan vaak voorbij.’’
Over inspiratie:
”Ik ga graag naar het theater. Dat is waar het voor mij allemaal begint. Een avondje Shakespeare of een klucht, je kan mij overal voor wakker maken.’’
Over inspiratie:
”Ik ga graag naar het theater. Dat is waar het voor mij allemaal begint. Een avondje Shakespeare of een klucht, je kan mij overal voor wakker maken”.
Lotte is afgestudeerd aan het Conservatorium en geeft zangles op dinsdag en vrijdag.
Ik heb heel mijn leven niets anders willen doen dan zingen. Zingen is ook iets wat voor veel mensen met lef of durf te maken heeft. Mijn leerlingen zijn heel divers. Zo heb ik leerlingen op beginnend tot heel hoog niveau. Iedereen kan zichzelf verbeteren, beter leren zingen, werken aan techniek of juist aan zuiverheid. Het is een cadeautje voor iemand als ik, die van meerstemmige zang houdt, om te mogen werken met zo veelzijdig talent.
Het is zo leuk om niet alleen de stem, maar ook de oren training te geven. Zo wordt zingen ook echt ‘muziek maken’. Bij meerstemmige zang laat je verschillende partijen een grote gezamenlijke klank vormen. Het is dan belangrijk dat je kunt horen wat bij elkaar past. Hoe meer vertrouwen ze krijgen, hoe meer ervaring ze opdoen en dat geeft ze uiteindelijk meer vrijheid om daar zelf iets moois van te maken.
Ik ben goed in het vinden van de muzikaliteit bij iemand. Hoe zorg je er nou voor dat je ergens je eigen stijl van maakt of hoe je je eigen sound kunt ontwikkelen. Het draait bij mij om eigenheid en originaliteit. Dat vind ik heel belangrijk.
Zingen maakt het leven zoveel mooier. Je kunt in zingen namelijk zoveel kwijt. Dat zou ik wel tegen iedereen willen zeggen die dat nog niet zelf heeft ontdekt. Gooi gewoon eens je strot open en voel hoe lekker dat is.
Celine is afgestudeerd aan de Nederlandse Musical Academie en werkt bij Van Hoorne entertainment waar ze in veel shows speelt. Ze geeft Song & Dance en Musical les op maandag.
Ik ben afgestudeerd aan de Nederlandse Musical Academie en geef sinds 2013 musical-, zang- en danslessen aan kinderen en jongeren. Ik werk daarnaast ook bij Van Hoorne entertainment waar ik veel shows voor kinderen mag spelen. Het leukste publiek dat er is!
Song & Dance is zo’n energierijk vak. Alleen dansen vind ik ook heel leuk, maar om erbij te zingen krijg je zoveel energie om nog meer te willen geven. Ik vind het tof om mijn leerlingen allerlei facetten uit het vak te leren en daarmee aan de slag te gaan. Ik leer ze ook dat ze aan hun uitstraling moeten werken: open, vrolijk en glimlachen. Dat is later je visitekaartje natuurlijk.
Het lesgeven maakt het voor mij zo leuk omdat ik met hele getalenteerde kinderen mag werken op een toplocatie in Apeldoorn. Ik probeer altijd om zoveel mogelijk diversiteit in een les te stoppen, zodat het interessant blijft voor mijn leerlingen. Zo beginnen we vaak met losse oefeningen, daarna een warming up, een spelletje en werken we hard aan hetgeen waar we mee bezig zijn: zingen & dansen!
Ik wil mijzelf blijven uitdagen, dus ik ben constant op zoek om een stapje hoger te gaan. Dat probeer ik ook over te brengen op mijn leerlingen, dat zij ook steeds een stapje verder gaan en zichzelf blijven uitdagen. Het is weleens voorgekomen dat ik tijdens een zangoefening vraag of ze een tandje harder kunnen en dan kijken ze verbaasd omdat het ze lukt. Het is heel tof als ik dat uit mijn leerlingen kan halen.
Mijn motto is dat je gewoon moet gaan. Niet is fout, alles is goed. Fouten zijn er om te maken, daarvoor krijg je hier les. Aan het einde van de les geef ik iedereen een high five om de les af te sluiten en om toch even persoonlijk contact te hebben met iedere leerling.
Anna geeft Hip hop op maandag en donderdag.
Dans is voor mij de meest krachtige taal die er bestaat. Een taal die komt vanuit je hart en iedereen kan verstaan en op zijn of haar eigen manier interpreteren. Bewegingen zijn zo krachtig. Ik kan mijn gevoel en emotie er helemaal in kwijt. Ik probeer altijd om in mijn choreografieën ook een verhaal te stoppen. Een soort boodschap.
Ik zeg tegen mijn leerlingen dat ze met volle energie moeten gaan en alles moeten geven wat ze hebben. Ik hou niet van het halve werk. De beste tip die ik heb is om op zoek te gaan naar je eigen stijl. Dat probeer ik ook in mijn lessen mee te geven. Pak de basis op van de docent maar kijk daarin wat je kunt met je eigen lichaam. Wat zijn je grenzen van wat je allemaal kunt. Je moet meer doen alleen de les volgen. Ga op onderzoek uit.
Het is heel belangrijk voor mij om een klik te hebben met mijn leerlingen. Ik vind het dan ook moeilijk als ik die kwijtraak omdat ze ouder worden en naar een nieuwe les gaan bijvoorbeeld. Ik ben daarom heel erg van de connectie. Aan het begin van de les gaan we ook altijd even samen zitten en vraag ik aan mijn leerlingen hoe het met ze gaat. Even dat sociale aspect. Dat vind ik belangrijk.
Ik krijg als docent de ruimte om mijn creativiteit te delen met anderen. Dat maakt het lesgeven zo ontzettend mooi. De lessen die ik geef, zijn vanuit passie voor dans en liefde voor kinderen en jongeren. Ik wil ze leren hun eigen stijl te ontwikkelen en de grenzen van hun lichaam te ontdekken. Daarnaast vind ik het belangrijk dat leerlingen zichzelf kunnen zijn in mijn les en kunnen genieten van al het moois wat dans ze kan brengen.
Jeroen is afgestudeerd aan de drama opleiding op het Deltion College. Hij geeft Acteerles op maandag en woensdag.
Ik ben vaak te vinden in het theater waar ik voorstellingen speel van andere theatergroepen of eigen voorstellingen maak. Ik hou dan ook enorm van acteren, regisseren en lesgeven. Acteren betekent voor mij dat je jezelf kunt zijn en plezier kunt brengen aan het publiek. Theater is mijn vak en tegelijkertijd mijn passie. Het is dan ook heel tof om mijn passie en het kunnen daarvan te delen met mijn leerlingen. Ik creëer een plek dat dient als hun uitlaatklep en waar ze tegelijkertijd zichzelf kunnen zijn.
Ik geef ontzettend veel feedback in mijn lessen. Dat is iets wat ik vroeger als kind bij mijn eigen acteerlessen nooit heb gekregen. Ik vind het daarom belangrijk dat we naast het plezier hebben ook echt iets bereiken in de lessen. Iedereen krijgt feedback van mij. Zo krijgt een minder ervaren speler andere feedback dan een ervaren speler. Hoe beter iemand wordt, hoe kritischer je gaat kijken en hoe meer je op details gaat letten. Dan kun je over het grotere plaatje gaan praten.
In de basis wil ik natuurlijk alles meegeven aan mijn leerlingen, maar ik wil ze vooral leren hoe je acteert en hoe je jezelf presenteert aan een publiek. Ik vind het belangrijkste dat je in jezelf gelooft. Want als je niet in jezelf gelooft, waarom zou het publiek je dan wel geloven? Er zit ook een stukje durf in. Je moet durven en het gewoon doen. Daar leer je alleen maar van.
Dennis heeft een vierjarige dansopleiding Urban Allround afgerond. Hij geeft Hip hop op donderdag.
Ik voel mij het meest vrij in Hip hop omdat het puur gaat om je eigen creativiteit. Hip hop is een hele vrije manier qua dansstijl. Ik probeer mijn leerlingen bewust te maken dat je eigen moet zijn. Dat je je kan uiten in van alles. Dat kan zijn in je haarstijl, je kleding, maar ook in de manier waarop je danst. Het maakt niet uit hoe je eruitziet of hoe je danst, als je je maar fijn voelt bij wat je doet.
Mijn lessen beginnen altijd met een warming up. Ik geef dan vaak nog een oefening waarbij je je lichaam beter leert kennen, zoals body seperations. Dan beweeg je alleen je hoofd, knieën of bijvoorbeeld je heupen. Daarna leer ik ze de choreografie. Aan het einde van de les deel ik de groep vaak in wat kleinere groepjes zodat ze de ruimte hebben om te dansen en van elkaar kunnen leren.
Ik geef les op de manier hoe Hip hop vroeger ontstaan is. Het is namelijk ontstaan vanuit basic steps zoals the running man. Hierdoor leren ze echt de basis van Hip hop. Ik leer ze daarnaast ook technieken zoals de bounce en barking. Dan beweeg je veel met je bovenlichaam.
Het is belangrijk om een klik te hebben met je leerlingen. Eigenlijk gebeurt dat onbewust. De groepen die ik nu lesgeef zijn zo energierijk en vrolijk. Het is heel fijn om daar mee samen te werken. Ik probeer zelf ook altijd heel vrolijk te zijn waardoor ik die energie uitstraal naar de rest en zij dat overnemen.
Wat mij uniek maakt als docent is dat ik het heel vrij hou in mijn lessen. Ik probeer zoveel mogelijk met ritmes te spelen. De ene keer ga ik heel erg in op de muziek en pak ik daar bepaalde accenten uit en de andere keer ga ik mee met de flow van de lyrics. Daarnaast leer ik mijn leerlingen elke week een andere choreografie.
Lianne geeft Pop-Show dans, Jazz aan de vooropleiding, Hip hop en Kleuterdans. Ze is werkzaam op dinsdag, woensdag en vrijdag.
Lesgeven is zo leuk omdat ik mijn leerlingen kan aansteken met mijn liefde voor dans. Ik kan ze blij maken met mijn lessen. Dit doe ik door toffe liedjes te kiezen waar ze graag op willen dansen en daar verzin ik dan leuke choreografieën op. Mijn lessen staan voor samen plezier maken, een beetje gek doen en de kinderen veel leren.
Ik heb vroeger op hoog niveau geturnd en wilde zelf altijd al op het podium dansen, maar door een heftige blessure aan mijn rug moest ik noodgedwongen het docentenvak in. Dit is achteraf gezien het beste wat mij is overkomen want lesgeven doe ik ontzettend graag. Ik ben zo dankbaar dat ik al met al nog iets met dansen kan blijven doen.
Je kan in dans, naast je emotie, ook je muzikaliteit en creativiteit erin kwijt. Ik probeer dat ook over te brengen op mijn leerlingen. Luisteren naar muziek, het ontleden van muziek en daarbij precies op de muziek bewegen. Dat muziek en dans dan één worden is echt fantastisch.
Als iemand tegen mij zegt dat iets ze niet lukt, dan herstel ik ze door te zeggen: het lukt je nóg niet. In mijn les mag je fouten maken want daar leer je van. Ik geef mijn leerlingen mee dat ze goed voor zichzelf moeten zorgen. De beste tip die ik heb aan iedereen die wil beginnen met dansen is dat je in jezelf moet blijven geloven. Alles valt te leren!
Mireille is afgestudeerd aan HBO Lucia Marthas Institute for Performing Arts. Ze geeft Zangles aan de Vooropleiding, Zangles 15+, privé Zangles en Song & Dance op donderdag en zaterdag.
Mijn vak, uitvoerend in musicals en als docent, is mijn grootste liefde! Mijn passie en kennis draag ik graag met veel enthousiasme over aan talent. Ik ga de samenwerking aan met mijn leerlingen. Ik zorg er eerst voor dat ik een veilige leeromgeving creëer, dat we een band kunnen opbouwen en dat ze het gevoel hebben dat ze mij kunnen vertrouwen. Dan ga ik inspelen op de persoonlijke leerbehoeftes van de leerlingen. Ik zie mijn leerlingen dan groeien en bloeien tot de unieke uitvoerende kunstenaars van de toekomst. Ik geloof erin dat wanneer je plezier maakt en op een positieve manier gecoacht wordt, je het snelst groeit. Dat is voor mij het allerbelangrijkst.
De sfeer in de school vind ik fantastisch. Joji heeft zo’n goed team met professionals samengesteld. Alle docenten hebben hart voor het vak en hebben aandacht voor de leerlingen.
Als je wil leren zingen of dansen moet je je openstellen voor hetgeen wat je graag wil. Als je het puur voor je plezier doet, ga er dan voor en zorg dat je ook plezier hebt. Als je er verder in wil groeien en wat professioneler wil worden, zorg er dan voor dat je discipline creëert en duidelijke doelen voor jezelf leert stellen. Durf jezelf te zijn want jij bent uniek als persoon. Ga niet kopiëren en wees niet iemand anders, maar geloof in je eigen instrument. Dat kan je lijf of je stem zijn. Geloof daarin en ontpop daarin.
Zoë is afgestudeerd als docent Dans aan ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten en is momenteel bezig met de master Onderwijswetenschappen. Ze geeft Ballet, Peuter- en Kleuterdans op vrijdag en zaterdag.
Het is zo leuk om met jonge kinderen te werken omdat zij heel onbevangen zijn. Je kunt met hen de fantasiewereld in. Ze bedenken bewegingen in hun eigen manier van dansen. Lesgeven betekent voor mij dat ik mijn passie voor dans kan delen met mijn leerlingen, zodat zij hier ook plezier in beleven en ik ze steeds een stapje verder zie groeien.
Uitdaging, grenzen verleggen en dansplezier staan centraal in mijn lessen. Ik vind grenzen verleggen heel belangrijk omdat dat iedereen uitdaging krijgt op zijn of haar eigen manier. Voor de één zit dat in heel iets anders dan bij de ander. Ik vind het mooi om dat uit te zoeken en ik leg ook aan mijn leerlingen uit waarom ze iets leren en waarom dat goed voor hen is. Tot slot is het dansplezier natuurlijk onmisbaar omdat mijn leerlingen hier natuurlijk komen om lekker te dansen.
Ik zorg ervoor dat iedereen zichzelf kan zijn en daardoor geef ik ze een veilig gevoel. Hierdoor kunnen ze groeien in de lessen. Dat maakt mij wel uniek als docent. Dat ze voelen dat ze veilig bij mij zijn. Ik vind het daarnaast ook belangrijk dat mijn leerlingen dicht bij zichzelf blijven en zichzelf blijven uitdagen, maar wel op hun eigen manier. Ik sluit mijn lessen altijd af met een buiging. Dan gaan we naast elkaar staan, kijken we in de spiegel en maken we een mooie buiging. Met de gedachte dat de les er weer op zit en we het weer goed hebben gedaan.
Minke geeft Ballet op woensdag en vrijdag aan de vooropleiding.
Ik hou ontzettend veel van dans en dans al Ballet sinds mijn vierde. Ik vind het leuk om mijn kennis over te brengen aan mijn leerlingen. Het is mooi om te zien hoe ze groeien en opbloeien in de les. Om ervoor te zorgen dat ze die groei blijven maken, zorg ik ervoor dat ik elke les passende lesstof aanbied, ze uitdaging blijf geven en ze blijf motiveren. Iedereen groeit vanaf het moment dat ze binnenkomen. Mijn leerlingen durven steeds meer, geven vaker invulling aan de muziek en voelen zich vertrouwd.
Bij ballet leer je de klassieke danstechniek. Je start aan de barre, doet oefeningen in de zaal en werkt aan een choreografie. Gevorderde leerlingen leren ook dansen op spitzen. Zij die de juiste kracht en fysieke mogelijkheden hiervoor hebben. Het is een verlenging van de balletles. Naast Ballet doe ik zelf ook Jazz, Modern, Yoga en Pilates.
Ik vind het belangrijk dat je plezier hebt in wat je doet, jezelf blijft uitdagen en steeds een stapje verder groeit. Blijf oefenen en het proberen. Als je wilt weten hoe een les eruitziet, kom dan kijken of neem een proefles!
Debora geeft privé zangles op dinsdag.
Ik geef privé zangles omdat ik de meeste energie haal uit één op één werken en ik zo echt kan focussen op één stem. Het is voor mij heel leuk om met een individuele stem aan het werk te gaan en zo naar de ontwikkeling van iemand te kijken. Iedereen komt op een totaal ander niveau binnen. De een heeft een muzikale achtergrond en de ander vindt het gewoon leuk om te zingen. Dat maakt lesgeven heel interessant. Ik kijk bij iedere leerling goed naar wie ik voor mij heb, wat voor stem iemand heeft en wat diegene wil leren. Zo heb ik met iedereen veel uitdaging om te bereiken wat zij willen. Ik ga met elke leerling ook op zoek naar hun eigen sound, kracht, beleving en kwetsbaarheid. Het is dan zowel voor de leerling als voor mij te gek om te horen dat ze beter en ‘gezonder’ gaan zingen.
Iedereen kan terecht bij mij, maar ik ben wel heel eerlijk in wat ik hoor. Dat maakt mij wel uniek als docent. Ik ben iemand die zegt of iets goed was, of ik groeimogelijkheden zie, maar ook als ik denk dat iets niet zo goed was. Zo haal ik het meeste uit mijn leerlingen en zij waarderen die eerlijkheid ook. Dat is iets wat ik zelf weinig heb meegekregen in mijn opleiding. Ik vind het juist belangrijk om die feedback te geven en om eerlijk te zijn.
Zingen is ook gewoon je hart laten zien, want uiteindelijk komt wat je zingt uit je gevoel. Ik vind het dan ook belangrijk dat leerlingen gemotiveerd zijn om er thuis ook aan te werken. De les is een heel klein moment van je ontwikkeling. Dus mijn tip is wel dat zorg dat wat je in de les doet, meeneemt naar huis en dat verder gaat ontwikkelen. Ik geef mijn leerlingen de tools om daar thuis verder mee aan de slag te gaan.
Charlotte heeft een halfjaarlijkse opleiding gevolgd bij Peridance Capezio Center in New York waar ze allround getraind is. Ze geeft Modern op woensdag.
De theaterschool voelt als mijn tweede huis. Ik heb hier jaren les gevolgd en geef sinds kort nu ook zelf les. Omdat ik redelijk nieuw ben in het lesgeven, is het zo tof als je iets maakt en dat in de les tot leven ziet komen. Mijn dansdocenten zeiden dat vroeger ook altijd en ik begreep daar niets van. Nu begrijp ik dat volkomen en is het zo gaaf dat jouw eigen gemaakte choreografie tot leven komt en het je leerlingen enthousiast maakt.
Ik probeer een fijne sfeer neer te zetten in mijn lessen en ik vind het dan ook belangrijk dat mijn leerlingen alles kunnen vragen. Ik weet namelijk veel van het vak omdat ik al dans sinds mijn derde. Ik leer mijn leerlingen de techniek van Modern, maar ik probeer ook de techniek van Jazz en Ballet erin te weven. In New York heb ik een moderne techniek geleerd, de Horton techniek, en die geef ik graag door in mijn lessen. We beginnen de les altijd een beetje met cross the floor, een techniekopdracht, een warming up en een choreografie.
Mijn motto is dat je sterker bent dan je denkt. Je kan ook meer dan je denkt. Dit hoor ik mijzelf vaak roepen in mijn lessen. Aan iedereen die Modern zou willen dansen, zou ik zeggen dat je gewoon moet komen en kijken of je het leuk vindt. Je leert het vanzelf en het is ook een proces dat je doormaakt. Flexibiliteit en lenigheid helpen je, maar het is zeker geen must.
Patrick geeft Boypower en Breakdance op donderdag.
Ik vind het leuk om mijn dansskills, kennis en ervaring te delen met de jeugd en de jongeren. Je bent bezig met het verleggen van je grenzen, je gaat buiten je comfortzone en komt erachter dat je in staat bent meer te kunnen dan dat je dacht. Qua lichaam maar ook qua geest. Dit doe ik door ze te laten denken dat alles mogelijk is en ik geef in mijn lessen daar alle ruimte voor om ermee te experimenteren. Dit houdt uiteindelijk in dat de breakdancers zelf ook aan de slag gaan met eigen choreo’s en tricks.
Breakdance is niet alleen bewegen op muziek, maar het is echt een kunstvorm waarbij zelfexpressie heel belangrijk is. Breakdance is vanuit de oorsprong heel competitief. Je gaat battelen, elkaar uitdagen en de ander laten zien dat je beter bent. Creativiteit is hierin heel belangrijk. Breakdance is heel breed. Je onderscheidt het in powermoves en tricks. Bij powermoves draai je op je hoofd, je schouder en je rug. De tricks zijn meer de salto’s en de sprongbewegingen waarbij je weer draait. Dit is bijvoorbeeld een salto, butterfly, b-twist of een gainer.
De oorsprong van Boypower zit in een combinatieles van krachttraining, Breakdance en Hip hop. Dat verschilt al met Breakdance, want dat is puur gericht op het breakdancen. Boypower heeft dus drie elementen. Bij Boypower ligt er ook meer nadruk op krachttraining, zoals opdrukken, push-ups, planken, buikspieroefeningen, etc.
Mijn motto is dat je niet mag zeggen dat je het niet kunt, maar dat je het nog niet kunt. Ik kan het niet, bestaat niet. Ik leer mijn leerlingen gelijk af dat ze dat niet mogen zeggen. Je moet het uitgangspunt nemen van wat je al wel kan en natuurlijk niet van wat je nog niet kan.
Anne is afgestudeerd in musicaltheater. Ze geeft Zang & Theater, Musical en privé zangles op woensdag.
Iets wat mij kenmerkt als docent is dat ik iedereen zijn of haar straalmomentje wil geven. Dat is toch iets wat ik heel belangrijk vind. Ik wil er echt voor zorgen dat iedereen zich fijn voelt en dat ze op hun eigen manier hun straalmomentje hebben. Al is dat maar door ze af en toe een complimentje geven of het juist te benoemen als ze iets alleen durven doen of een mooie scène hebben gespeeld. Of iets hebben gedurfd wat ze de vorige les nog niet durfden.
Het is zo leuk om les te geven en mijn leerlingen daarna blij de deur uit te zien gaan. Daarnaast is het super om mijn leerlingen uit hun schulp te zien kruipen en om te zien dat ze groeien en stappen maken. Ik houd de les altijd positief en laat mijn leerlingen duidelijk merken dat ze hier fouten mogen maken en dat ze zichzelf mogen zijn. Dat is wel echt wat centraal staat in mijn les.
Leerlingen kunnen bij mij op verschillende vlakken dingen leren. Ik heb ervaring in het zingen van verschillende genres zoals pop, kleinkunst, soul, r&b en jazz. Daarnaast ben ik breed geschoold en kan ik mijn leerlingen helpen op het gebied van zang, dans, theater en musical.
Ik vind het belangrijk om de les samen af te sluiten. We springen altijd af met iets wat centraal heeft gestaan in die les. Mijn leerlingen mogen dan een woord kiezen en dan roep ik heel hard 3, 2, 1 en dan zakken we met z’n allen naar beneden, zeggen dat woord heel hard en dan springen we en moeten we met z’n allen tegelijkertijd op de grond stil komen te staan.
Dylana is afgestudeerd aan HBO Lucia Marthas Institute for Performing Arts. Ze geeft Hip Hop, Klassiek en Pop-Show Dans op dinsdag en woensdag.
Ik heb recent een musical- en dansopleiding afgerond en omdat ik oorspronkelijk uit Apeldoorn kom ben ik terecht gekomen bij de theaterschool Joji Na School of Arts. Het leek mij ontzettend leuk om mijn danservaring te combineren met lesgeven en dat doe ik hier met enorm veel plezier. Het is zo mooi om te zien hoe mijn leerlingen zich ontwikkelen en wat voor groei ze maken. Het allerbelangrijkste vind ik dat ze plezier hebben in hetgeen wat ze doen, dansen! Dansen en zingen is dan ook echt mijn passie en om dat over te brengen op mijn leerlingen is fantastisch. Ik leg mijn eigen ding in de lesstof en in mijn choreo’s en dan is het mooi om te zien dat leerlingen hun eigen twist eraan geven.
Zelf dans ik het liefst Pop-Show Dans, omdat deze dansstijl heel allround is. Het is een combinatie van verschillende vakken, stijlen en disciplines. Mijn tip aan iedereen die wil leren zingen, dansen of acteren is dat je het gewoon moet doen en niet bang moet zijn. Je moet jezelf niet inhouden omdat je het spannend of eng vindt. Laatst was er een meisje in mijn les die voor het eerst kwam dansen en zij vond het allemaal nog heel spannend. De week daarna zag ik al enorme verbetering omdat ze thuis had geoefend en aangezien de les voor haar niet meer nieuw was, vond ze het ook minder spannend. In één week tijd zie je al enorme vooruitgang en dat vind ik echt heel mooi om te zien. Probeer de stap te nemen en kom eens een proefles volgen, alleen dat is al een overwinning voor jezelf.
Keety geeft Ballet aan de Vooropleiding op vrijdag.
Ik ben oefentherapeut en dansdocent en daardoor weet ik veel van het lichaam. De combinatie met oefentherapie en dans maakt dat ik leerlingen bewust kan maken van hun lichaam en daarbij hun sterke en minder sterke kanten kan aanduiden. Ik geef al 25 jaar les binnen het dansvakonderwijs. Het is fantastisch om kinderen en jongeren met talent te helpen hun droom te verwezenlijken, zodat ze van dans hun beroep kunnen maken.
Klassiek Ballet is de basis van veel hedendaagse dansvormen. Je leert een goede basistechniek en lichaamshouding die je in alle dansstijlen kan gebruiken. Het is een sierlijke dansvorm en je werkt daarnaast aan kracht en lenigheid. Ik begin mijn les altijd met wat improvisatie en lichaamsbewustzijn. We doen hierna floorbarre, dat zijn oefeningen op de grond en daarna gaan we verder aan de barre. We sluiten de les af met danspassen in de zaal. Als er tijd genoeg is, werk ik met mijn leerlingen aan een eigen choreografie.
Ik vind het belangrijk om tijdens het lesgeven contact te hebben met mijn leerlingen. Ik stel daarom veel vragen en laat ze ook in groepjes werken. Hard werken en motivatie hebben staat centraal in mijn les omdat ik natuurlijk lesgeef aan de Vooropleiding. Daarnaast is plezier hebben natuurlijk ook belangrijk. Als je van dans je beroep wilt maken, moet je ervoor zorgen dat je een goede klassieke basis hebt. Beweeg met aandacht. Wees dus geconcentreerd en geniet ervan.
Emilie geeft modern en Dancehall op maandag.
Het uiten van mijzelf door middel van dans, de muziek en het delen maakt mij blij!
Wanneer ik lesgeef hoop ik altijd dat mijn leerlingen iets vinden in zichzelf waarvan ze niet wisten dat ze dit hadden of konden. Samen plezier hebben terwijl we doen wat we zo leuk vinden!
Davey is afgestudeerd als uitvoerend kunstenaar en docent aan Lucia Marthas Institute for Performing Arts. Hij geeft zangles, dansles en Song & Dance op de vooropleiding.
Mijn lessen staan voor energie, plezier, uitdaging en zelfvertrouwen. Het is namelijk ontzettend belangrijk dat je plezier hebt in hetgeen wat je doet. Het plezier geeft je uiteindelijk ook zelfvertrouwen. Ik vind zelfvertrouwen hebben heel belangrijk en besteedt daar ook veel aandacht aan. Als je onzeker bent, sta je namelijk je creatieve ontwikkeling in de weg. Je gaat ook veel meer plezier hebben als je merkt dat je vooruitgang boekt.
Ik geef mijn lessen met enorm veel energie. Dat is echt mijn kenmerk. Ik ben ook van mening dat als je als docent energie geeft, je die ook terugkrijgt van je leerlingen. Daarnaast zoek ik altijd de randjes op om mijn leerlingen uit te dagen. Ik vraag veel van mijn leerlingen. Daarom geef ik ook les aan de vooropleiding, omdat je dat ook van ze kan vragen. Zo kun je jezelf ook ontwikkelen. Het is mijn taak om die uitdaging binnen de zone te houden dat ze zichzelf kunnen ontwikkelen en niet in paniek raken of stress krijgen.
Niveauverschil in een groep is normaal en dat geef ik ook duidelijk aan bij mijn leerlingen. Iedereen ontwikkelt zichzelf namelijk op een andere manier. Ik kan goed levellen met mijn leerlingen en zie heel snel hoe ik met een bepaalde groep aan de slag moet gaan en wat zij nodig hebben. Mijn motto is dat als je vertrouwen hebt in wat je kan, je niet onzeker hoeft te zijn over wat je (nog) niet kan. Daarom zit je hier. Je moet fouten maken om jezelf te kunnen ontwikkelen.
Wat mij uniek maakt als docent is dat ik bij elke groep aan alle drie de disciplines werk: zang, dans en acteren. Het gaat mij om het totaalplaatje. Hoe breng je jezelf over aan het publiek. We werken dan ook aan de performance. Daarnaast probeer ik mijn leerlingen van jongs af aan al te leren dat ze niet afhankelijk moeten zijn van anderen omdat ze het uiteindelijk zelf moeten doen. Daarom begeleid ik mijn leerlingen op een bepaalde manier, maar geef ik de leerlingen de verantwoordelijkheid. Het gaat om het zoeken naar de juiste combinatie van de uitdaging.
Carmen heeft een vierjarige dansopleiding Urban Allround afgerond. Ze geeft Hip hop aan de vooropleiding op zaterdag.
Ik vind het belangrijk dat mijn leerlingen goed met elkaar kunnen werken. Ze zijn natuurlijk veel met elkaar omdat ze de Vooropleiding doen. Het is daarom van belang dat ze elkaar respecteren en het leuk hebben samen. Los van het feit dat ze een hoop moeten leren is het allereerste uitgangspunt namelijk plezier hebben. In mijn lessen is er een balans tussen grapjes maken en heel hard werken. Ik ben degene die de meeste grapjes maakt, maar ook degene die ervoor zorgt dat er zo hard mogelijk gewerkt wordt.
Mijn leerlingen hebben bewust de keuze gemaakt om de Vooropleiding te doen omdat ze hier uiteindelijk meestal wel verder in willen. Ze willen meer dan een reguliere les. Ik vind het dan ook belangrijk dat ze mijn leerlingen muzikaal zijn en weten hoe ze moeten bewegen.
Ik heb veel ervaring in het werkveld en geef daarnaast ook les op een dansopleiding, dus ik weet wat er verwacht wordt. De manier hoe ik lesgeef maakt mij ook uniek omdat ik meer bezig ben met mijn leerlingen dan met mijn stukje lesstof. Mijn tip is dat je moet weten wat je geeft. Je moet namelijk honderd procent staan achter hetgeen wat je doet.
Tirza geeft Theaterles, Muziektheater en Zang & Theater op maandag en donderdag.
Het is fantastisch om mijn passie te kunnen delen met mijn leerlingen. In het dagelijks leven zijn we allemaal druk en daarom probeer ik een plek te bieden waar we die drukte kunnen vergeten. Waar we met ons lichaam bezig kunnen zijn en niet alleen met ons hoofd. De kinderen hun authenticiteit te zien ontdekken is inspirerend. Zingen is voor mij ook niet alleen zingen. Het is zoveel meer dan dat. Het is voor mij ook spelen, een verhaal en een geluid. Het is van alles en die veelzijdigheid daarvan wil ik ook meegeven aan mijn leerlingen.
In mijn lessen ben ik altijd op zoek naar iets ongewoons. Het excentrieke. Ik ben dan ook altijd bezig om iets theatraal te maken. Dat vind ik ook het leukste aan theater. Het is altijd zo fantasierijk en dat probeer ik ook terug te vinden in mijn lessen. Kinderen zijn ook zo puur in hun creativiteit waardoor er de mooiste dingen kunnen gebeuren. Ze hebben zoveel fantasie en dat wil ik juist in hun losmaken. Dat definieert wel hoe ik lesgeef.
Ik geef aandacht aan wat ik zie en krijg in mijn lessen en daar probeer ik iets mee te doen. Het belangrijkste is dat, als je hier toneel of zangles krijgt, je je beter gaat voelen over jezelf omdat je ontwikkeling meekrijgt. Er is heel veel wat je in dat bewustzijn sterker kan maken. Je krijgt er zelfvertrouwen door.
Mijn motto is dat je geen fouten kan maken. Daar ben ik altijd wel heel duidelijk in. Probeer alles maar. Voor mij zijn er geen fouten. In het normale leven is iedereen altijd bezig met het normaal zijn of zoals het hoort en in mijn lessen ben ik op zoek naar het ongewone en alles wat buiten het normaal zijn valt. Je mag je dan ook heel vrij voelen in mijn lessen. Dat prikkelt fantasie.
Nina geeft Modern, Pop-Showdans en Jumps & Turns op donderdag.
Het lesgeven is zo leuk omdat je de passie met elkaar kan delen. De passie houdt alles in stand. Het is de kern die je moet hebben als danser. Als je passie hebt voor hetgeen wat je doet, straal je dat in alles van je lichaam uit. Je ziet als docent ook de groei als mens en danser bij je leerlingen. Je ziet ze succesmomenten ervaren waardoor ze zelfvertrouwen krijgen, zichzelf beter leren kennen en anders in je les gaan staan.
Mijn lessen beginnen altijd met een warming up, wat krachtoefeningen, daarna één of twee technische oefeningen in het midden, daarna een technische oefening verplaatsen en op het eind doen we choreografie. Ik gebruik veel klassieke technieken bij Modern. Het is grounded: je beweegt dicht bij de vloer. Jumps & Turns is echt springen, draaien en gebruik maken van de hele ruimte.
Ik dans zelf het liefst modern. Dat komt omdat het mijn natuurlijke stijl is. Het zit in mijn lichaam. Als ik moet improviseren, merk ik vaak aan de danser waar zijn of haar lichaam zich goed bij voelt. Als ik improviseer is dat eigenlijk altijd contemporary (modern).
Wat mij uniek maakt als docent is dat ik heel veeleisend ben of je nu een reguliere les volgt of bij de vooropleiding zit. Ik probeer alles uit mijn leerlingen te halen, omdat ik natuurlijk ook wil dat ze het allemaal kunnen. Ik zou het heel bijzonder vinden als ik mijn leerlingen later terugzie bij de opdrachten waar ik gehoopt had dat ze zouden komen. Ik wil mijn leerlingen inspireren dat alles wat je wil in het leven mogelijk is. Je moet je nooit laten wijsmaken door iemand dat iets niet kan. Mijn beste tip is dat je moet blijven trainen. En op de momenten dat je denkt dat je het niet meer ziet zitten, dan juist doorgaan. Dat is niet alleen bij dansen, maar natuurlijk bij alles in het leven.
Rinske is afgestudeerd aan de dans academie in Arnhem en studeert Fysiotherapie. Ze geeft Pop-Show Dans op vrijdag.
De sfeer op de school is heel erg prettig. Het is er altijd leuk en gezellig. Het is professioneel, want iedereen weet altijd waar hij/zij mee bezig is en kan je overal mee helpen. Ook de kinderen zijn altijd heel erg vrolijk en blij en dat vind ik erg leuk om te zien. Mijn idool is mijn oude dansdocent. Die is gewoon zo zichzelf en kan zo genieten van het dansen. Dit zorgde ervoor dat ik erg van mijn lessen genoot en op een leuke manier nieuwe dingen leerde. Dit probeer ik dan ook door te voeren in mijn lessen. Ik vind het bijzonder om kinderen op een leuke manier nieuwe dingen te leren, ze te zien groeien en opbloeien tijdens het dansen en tijdens de denkbeeldige uitstapjes die we maken naar magische plekken. Ze kunnen dan gewoon lekker dansen en echt zichzelf zijn.
Wat ik iedereen wil meegeven die wil leren zingen, dansen of acteren, is ten eerste dat iedereen welkom is! Daarnaast dat je het gewoon moet doen. Het maakt niet uit wie je bent of wat je doet, want er kan niks fout. Gewoon durven en niet bang zijn. Hoe sneller je het doet, hoe sneller je het leert en des te leuker het wordt. Ga ervoor!
Rachel is afgestudeerd aan een dansopleiding in Zutphen en doet nu de lerarenopleiding (pabo) in Deventer. Ze geeft Pop Show Dans op zaterdag.
Bij Pop Show Dans gebruik ik de technieken vanuit de dansstijl Jazz. Die technieken worden dan in een stoerdere vorm uitgevoerd in de choreografie.
Veel leerlingen zeggen soms dat ze iets niet kunnen. Ik verbeter ze dan door te zeggen dat ze het nóg niet kunnen. Ik benadruk dan altijd dat ze niet alles in één keer hoeven te kunnen, maar dat je moet blijven oefenen en het je dan uiteindelijk wel zal lukken.
Ik probeer mij heel erg aan te sluiten bij alle leeftijden. Bij de jongere leerlingen maak ik dingen nog heel beeldend. Als we het dan hebben over een plié in een eerste positie, maak je als het ware met je benen een vorm van een spekje. Dat blijft bij ze omdat ze dat op die manier gaan koppelen met dingen uit hun dagelijks leven. Bij de oudere leerlingen ga ik binnen het kader Pop Show Dans kijken naar welke vertakkingen ik binnen dat kader nog kan maken, zodat ik ze uitdaging kan blijven geven.
De energie die ik in mijn lessen stop, krijg ik ook weer terug van de leerlingen. Dat vind ik zo leuk aan lesgeven. Plezier staat ook voorop in mijn lessen. De sfeer moet leuk zijn en we moeten goed kunnen samenwerken. Dansen is gewoon heel leuk om te doen. Op school moet je van alles, maar je bent hier omdat je ervoor gekozen hebt om te dansen. Ik kan de lat in elke les wat hoger leggen en de leerlingen daardoor uitdagen. Hoe mooi is het als je je leerlingen dan ziet groeien.
Sabine geeft Taples op woensdag.
Ik dans al bijna veertig jaar tap en geef nu al meer dan dertig jaar met veel plezier les. Er zijn leerlingen die ik al vijfentwintig jaar in de les heb, waarbij nu ook hun kinderen taples komen volgen. Dat vind ik zo leuk. Tap is ook uniek want het wordt verder in Apeldoorn nergens gegeven.
Bij tap leer je vooral anders naar muziek luisteren. Je gaat natuurlijk zelf muziek toevoegen. Dat is eigenlijk wat je doet. Je leert creatief omgaan met de muziek die je hoort. Ik ben juist degene die altijd een beetje van de beat af wilt zodat je een toevoeging op de muziek kan doen. Dat in combinatie met dans, je voetenwerk, coördinatie en uithoudingsvermogen maakt het pittig maar o zo leuk.
Ik merk dat ik heel amicaal ben in mijn lessen. Dat gaat gewoon automatisch en dat vind ik ook belangrijk. Ze komen namelijk allemaal voor een uurtje ontspanning, om wat te leren maar ook om samen met iets bezig te zijn. Die persoonlijke band die ik heb met mijn leerlingen vind ik bijna nog belangrijker dan het dansen zelf. Nieuwe leerlingen passen er ook zo bij. Enthousiasme is nummer één. Als je dat bezit en muzikaliteit hebt, ben je al een heel eind.
Ik ben als docent niet gebonden aan muziekstijlen. We dansen tap op klassieke nummers, top 40 of juist een oud nummer. Daar zijn we heel vrij in. Het moet voor mij wel gelijk pakkend zijn en waar ik iets mee kan. Dan let ik vooral op het ritme. Die diversiteit van muziekstijlen maakt mij ook wel uniek als docent.
In de les begin ik altijd met de voeten losmaken. Dan doen we wat oefeningen en dansen we daarna op twee nummers zodat je de technieken leert. We eindigen de les altijd met een choreografie. Ik leer mijn leerlingen ongeveer twee choreografieën per half jaar. Dat vind ik ook leuker qua afwisseling. Die tijd heb je ook wel nodig om het leren. Je moet je namelijk voorstellen dat je aan het dansen bent en tegelijkertijd bezig bent met je voeten.
Frederiek geeft Work-out lessen op maandag en woensdag.
Mijn workout is een op sport geïnspireerde cardio workout om kracht en uithoudingsvermogen op te bouwen. Deze high-energy interval training combineert atletische aerobic bewegingen met kracht- en stabilisatie-oefeningen. De muziek, het samen trainen & ik zullen je motiveren om je fitnessdoelen te bereiken. “Ik wil dat iedereen geniet van het gevoel van deze uitdagende training en zich aan het einde van de workout succesvol en vol energie voelt, maar pas op: het is zo leuk dat je gegarandeerd verslaafd raakt!”
Lynn gaat om de zes maanden naar Jamaica of New York voor zelfontwikkeling en om de nieuwste trends op het gebied van Dancehall te leren. Ze geeft Dancehall op maandag.
Lesgeven is echt mijn passie. Ik hou van geven en mensen iets leren en bijbrengen. Dancehall is daarnaast de beste manier waar ik mezelf in kan uiten. Die combinatie gaat heel goed samen. Ik kan er al mijn energie in kwijt. Het geeft voldoening als ik zie dat mijn leerlingen genieten van hetgeen wat ik ze geef. Als ik het proces zie wat ze doormaken en hoe snel ze vooruitgaan, realiseer ik mij dat dat de reden is waarvoor ik dit doe. Het is waanzinnig om te zien.
Dancehall is een stijl die ontstaan is in de jaren 80 en afkomstig is van Jamaica. Het is ontstaan in de ghetto en het is een manier om je te uiten. Het gaat niet alleen om het dansen. Cultuur en normen en waarden komen er ook in voor. Er zijn verschillende soorten stijlen. Je hebt Traditional volk, Social steps, Queen style en Badman style. Traditional volk is de traditionele dans van Jamaica. Social steps is een vorm van Dancehall die iedereen kan dansen, of je nou jong of oud bent. Als ik veel vrouwen in de groep heb, dansen we vaak Queen style. Dit is iets gewaagder en meer sexy. Badman style is veel stoerder en vaak ook voor wat oudere leerlingen. Dus er is voor iedereen iets in Dancehall waar je je in kan vinden.
Als je echt iets wil leren moet je oefenen tot je het kan. Vaak zijn mensen bang om iets nieuws uit te proberen, maar dat hoeft helemaal niet. Je bent nooit te oud om te leren en niemand is perfect. Je kan altijd beter worden in iets. Als je het wilt proberen, kom!
Bloem geeft Pop Show Dans op zaterdag.
De sfeer in de school is zo fijn en gezellig. Het geeft een soort familiegevoel. Ik volg hier zelf les en vind het dan heel leuk dat ik zelf ook les mag geven. Het maakt mij uniek als docent dat ik veel dingen meeneem uit de lessen die ik zelf volg. Ik doe hier namelijk de Vooropleiding en volg daarnaast ook nog Ballet, Spitzen en Jumps & Turns.
We beginnen in mijn les altijd met een warming-up. Dat vind ik heel belangrijk. Daarna doen we wat kracht- en techniekoefeningen. We doen tussendoor ook altijd wat spelletjes zodat mijn leerlingen hun energie kwijt kunnen. Ik geef choreografieën op nummers en ik merk dat ze oefeningen vanuit de hoek ook erg leuk vinden om te doen. Ze gaan dan diagonaal de zaal in.
Ik vind het belangrijk dat mijn leerlingen weten dat niks fout is in dansen. Als jij lekker kan dansen dan moet je dat vooral ook gewoon doen. Mijn motto is dat je altijd moet lachen. Het ziet er al zo veel leuker uit als je lacht tijdens het dansen. Je wordt er automatisch ook blijer van. Laat je stralen.
José is afgestudeerd aan de dansacademie Lucia Marthas Institute for Performing Arts. Ze geeft Jazz aan de Vooropleiding op zaterdag.
Ik vind lesgeven zo leuk door het enthousiasme en het fanatisme van de leerlingen. Ik wil dat talent juist ontwikkelen. Leerlingen op de Vooropleiding zijn er echt op gefocust om beter te worden. Ik word daardoor getriggerd om ze te helpen en om te zorgen dat dat gebeurt. Ik wil leerlingen graag inspireren en daarnaast ben je als docent ook een onderdeel van hun opvoeding. Daar kun je niet omheen.
Bij Jazz leer je techniek en het plaatsen van je bewegingen. Ik vind het belangrijk dat mijn leerlingen muzikaliteit hebben. Dat je ook kan bewegen op de tussenmaten en de afterbeat. Ik vraag altijd uitstraling in mijn lessen. Dat hoeft natuurlijk niet per se je gezichtsuitdrukking te zijn, maar dat kan ook je dansexpressie zijn. Ik geef mijn leerlingen altijd mee dat je danst omdat je je op een bepaalde manier wil uiten. Dat wil ik terugzien in je bewegingskwaliteit. Gooi alles er maar uit. Dansen is daarnaast ook gewoon een uitlaatklep voor veel leerlingen.
Alle oefeningen zijn in mijn lessen gechoreografeerd. Het komt volgens mij niet vaak voor dat je in een les een heel vaste lesstof krijgt van begin tot eind. Ik herhaal die oefeningen ook wekelijks zodat ze zichzelf kunnen verbeteren en voelen dat het in hun lijf komt. Spieren hebben namelijk ook gewoon geheugen. Als je leert hoe de beweging eruit moet zien en hoe dat in je eigen lijf moet gebeuren, dan wordt het ook gewoon uitgevoerd in een mooie beweging.
Wij gebruiken cookies (en andere technieken) en verzamelen daarmee informatie over het gebruik van onze website onder andere om deze te analyseren en te verbeteren. Door hieronder op akkoord te drukken, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies en het verzamelen van informatie door ons en door derden op onze website.
Akkoord Meer informatie? Bekijk onze cookiepagina.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.